Mainostoimisto Precistä ja Hämeenlinnan Teatteria yhdistää luovuus ja luovalla alalla toimiminen. Jo monia vuosia kestäneeseen yhteistyöhön on löytynyt sointuvat sävelet ja näin ollen se on ollut tuottoisa kokemus molemmille osapuolille.
– Ensimmäinen yhteistyö Hämeenlinnan Teatterin kanssa oli Leevi and The Leavingsin biiseihin perustuva Teuvo-musikaali vuodelta 2006. He (Hämeenlinnan teatteri) halusivat meiltä näkemystä siitä, miten Teuvo-musikaalin markkinoinnilla saataisiin tavoitettua normaalin teatteriyleisön lisäksi myös uusia kohderyhmiä kuten bändin faneja, Preciksen Art Director ja kuvittaja Jouni Koponen kertoo.
Alkuvaiheessa, Tapio Aulu, mainostoimiston valokuvaaja ja ohjaaja, oli vastaava Art Director Teatterin suuntaan. Silloin Koponen toimi lähinnä kuvittajana ja graafisena suunnittelijana, mutta myöhemmin Aulu ehdotti Koposta ottamaan teatterin kokonaan omaksi asiakkaakseen ja näin ollen Koposesta tuli Hämeenlinnan Teatterin vastaava AD.
– Otin tämän tehtävän haltuuni mielelläni. Tapio siirtyi kameran taakse ja on siitä lähtien hoitanut suurelta osin Teatterin still-kuvaukset. Myöhemmin sain Preciksen Teatteri tiimiin mukaan vielä graafisen suunnittelijan Anne Salmion, sekä videokuvaaja Tomi Pietilän. Tällä kokoonpanolla ollaan edelleen liikkeellä.
Teatterin nykyinen markkinointi ja viestintävastaava on tuottaja Reija Isosuo. Koponen kertoo Isosuolla aina olleen selkeä vuosikello Teatterin markkinoinnista, jota toteutetaan aina kausi ja esitys kerrallaan.
– Preciksen tehtävä on luoda talon omien esitysten markkinoinnin visuaalinen ilme ja jalkauttaa se kaikkiin tarvittaviin kanaviin kuten printtiin, ulkomainontaan, ledeille, sekä Verkatehtaan info ruuduille. Tämän lisäksi taitamme kaksi kertaa vuodessa Hämeenlinnan Teatterin kausiesitteen, sekä teemme muuta teatterin mainontaa, Koponen tarkentaa yhteistyötä.
– Hämeenlinnan Teatteri on ainutlaatuinen asiakas markkinoinnin suhteen. Heidän kanssa jokainen näytelmä on oma itsenäinen teos, jonka visuaalisuutta lähdetään toteuttamaan täysin puhtaalta pöydältä.
Koponen kertoo pitkään yhteistyöhön mahtuneen monia hienoja hetkiä. Onnistumisen tunteet tulevat silloin, kun asiakkaan suunnalta saa palautetta, että visuaalisuuteen on onnistuttu kiteyttämään jotakin olennaista esityksen sanomasta tai tunnelmasta.
– Mieleenpainuvimpana projektina täytyy mainita Hämeenlinnan teatterin muutto uusiin tiloihin vuonna 2010 ja siihen liittynyt graafisen ilmeen uudistus. Kyseessä oli pitkä, vaiherikas ja monisyinen prosessi, jossa yksittäisiä toimenpiteitä oli roppakaupalla.